Englannin kansallissäveltäjä on jäänyt suomalaisille hieman
vieraammaksi. Englantilaiset ovat tehneet hyvää työtä Sibeliuksemme tunnetuksi
tekemisessä, Beecham, Boult, Barbirolli, Rattle. Mutta missä on Panulan poikien
levytykset Elgarin kahdesta sinfoniasta? Oramo - onko muita? Cockaignen olisi saanut usea muukin levyttää
- sehän on ikimuistoinen teos. Noras sentään levytti Elgarin sellokonserton.
Ovatko laulajattaremme heläyttäneet Merikuvat ilmoille? Lilli Paasikivi ainakin. No, suuri yleisö tuntee
kuitenkin hyvin ensimmäisen Pomp and Circumstance Marssin ja toivottavasti myös Enigma-variaatiot.
Itse pidän Elgaria hyvin maisemallisena säveltäjänä. Teokset
avautuvat eri tavalla, kun on nähnyt Worcesterin katedraalin ja Malvernin
kukkulat ja vaellellut maisemissa. Mieluiten The Elgar Routea pitkin, jossa
kulkijaa opastaa Elgarin viulun tunnus. Visionääriset uskonnolliset ja
historialliset teokset ovat ponnistaneet juuri tästä maaperästä ja näkymistä,
metsistä ja vanhoista roomalaisten leiripaikoista, kukkuloille satavasta lumesta ja
korkeuksiin nousevista linnuista. The Snow ja Fly, singing bird ovat Elgarin
hienoimpia intiimejä kuorolauluja – valtavat psalmiteksteihin tehdyt Great is
the Lord Give unto the Lord ovat mahtavia uskonnollisia monumentaaliteoksia,
joissa kuvastuu imperiumin mahtavuus. Ne ovat kuorolle haaste, mutta niitä
saisi esittää enemmän. Ajatuksellisesti niissä on paljon yhteyttä Brahmsin
parhaiden laiminlyötyjen kuoroteosten kanssa, kuten Nänien, kanssa. Myös Brahmsin
Alttorapsodia voisi olla Elgarin sävellys, niin elgarmaisen herkullisesti
melodia lopussa purkautuu kuulijan iloittavaksi. Saksalaisten monipuolisten vaikutteiden
lisäksi, Elgarin musiikissa on myös ranskalaisen musiikin kepeyttä ja
selkeyttä.
Elgarin teoksissa on englantilaisen maisemallisen
lyyrisyyden lisäksi myös alakuloa, joka varsinkin miniatyyriteoksissa saa
hienoa ilmaisua. Serenadeissa on jopa riehakkuutta ja Ilta ja Aamulaulussa
viululle on selvää lemmenlyyrillistä otetta. William Boughtonin Nimbukselle
levytyt Elgarin teokset ovat erittäin miellyttävää kuunneltavaa lämpimän ja
kaikuisan akustiikan vuoksi, teosvalikoima on niissä laadukas.
Elgarin ura oli pitkä, hitaasti kypsynyt ja hän oli loppuvuosinaan
Sibeliuksen tavoin tärkeä musiikkielämän rohkaisija. Sibeliuksen tavoin hänen
musiikillisen ajattelun ytimessä on viulu, jousien sointi, joille hän
kirjoittaa erittäin asiantuntevasti ja suurella rakkaudella.
Elgarin musiikissa ja yleensäkin englantilaisessa
musiikissa, on vaikeasti määriteltävä tunnelma, jonka kuitenkin tunnistaa
helposti. Luulen, että musiikkikasvatuksessa oli jousisoittimilla aivan erityinen
rooli ja arvostus ja se on ydin. Elgaria tuskin voi enää sanoa suureksi
avantgarden edustajaksi, mutta hän oli pätevä ammattimies, joka kirjoitti hyvää
musiikkia. Sitä kestäisi kuunnella vieläkin enemmän. Kuvassa oleva Emin paketti
on hyvä alku – 30 levyä, joukossa myös säveltäjän omia tulkintoja itsestään eli
teoksistaan.
***
Edward
Elgar – an intimate composer hero of Worcestershire. If you have seen his
scenery there, you should understand his music better and know where those
gorgeous tunes and vast musical landscapes stem from. In his miniatures he is
charming, his great choral works are powerful and massive, imperialistic one
might say. Finns should know this English musical master better.