lauantai 3. joulukuuta 2022

Christmas Calendar Cars of England 3: Austin Allegro


Austin Allegrossa on jotain vanhan polven virkamiesmäistä meininkiä. Voi kuvitella tärkeänoloisen herran kömpivän jotenkin alakuloisen näköisestä autostaan vaivalloisesti, nahkasalkkunsa, pullonpohjalasiensa, sateenvarjonsa, kalapuikkoviiksiensä, hassun hattunsa, nukkavierun popliinitakkinsa ja pulisonkiensa kanssa. Yleensä tämä tapahtuu huoltamolla, jossa epäluotettavien brittiautojen tiukasti kilpaillussa sarjassa pitkään sarjakärkeä pitänyt, harvinaisen pikkuvikainen menopeli jätetään ”poikien” katsottavaksi. Kohta taas mennään, ei ehkä nopeasti, mutta ainakin eteenpäin. 

Ensimmäisen mallin erikoisuuksiin kuului myös omituinen ”neliöity ympyrä” ohjauspyörä - myöhemmin siitä luovuttiin. Ajatuksenjuoksua idean takana voi vain arvailla.

***

Austin Allegro is a true English Legend. And as we know, those tales can be sorrowful - just like the sad face of Allegro. It was not the fastest of cars, in spite of its name, nor was it completely reliable. I would rather say it was quite notorious, indeed.

perjantai 2. joulukuuta 2022

Christmas Calendar Cars of England 4: MG


Sytyin autoiluun vasta myöhään lukion kolmannella. Aika nopeasti aloin haaveilla omasta autosta. Erikoisuutta tavoitteleva semi-urheilullinen MG olisi ollut mahdollinen hankintahinnaltaan joissakin malleissa: niitä liikkui 1980-luvun lopussa kohtalaisesti. Onneksi se jäi ostamatta - jäi rahaa muuhunkin. Mutta onhan se idea yhä viehättävä! (Ainakin kesällä, jos ei sada)

***

I had a dream - but that never realised: MG. Perhaps it was for the best - but I will never know.

torstai 1. joulukuuta 2022

Christmas Calendar Cars of England 5: Ford Cortina

https://www.pistonheads.com/news/ph-spottedykywt/ford-cortina-mk3--spotted/45369

Cortinaa esiintyi naapuristossamme useissakin paikoissa ja Fordeja ylipäänsä. Fordilaisuus oli paikoin fanaattisuutta hipovaa. Britanniassa on tehty useaakin Fordin mallia, meilläkin oli Escort vähän aikaa kakkosautona. Cortinassa on kuitenkin jotain tyylikkyyttä, pidättyväisyyttä ja Amerikan meininkiä yhtä aikaa. Varusteluluokkia oli myös paljon, lähes luokkayhteiskunnan mitoissa. Komea auto, vaikka perä jäikin vähän lyhyeksi - ja talviajossa usein kevyeksi. Hiekkasäkki taka-akselin päällä oli tyypillistä Ford-autoilua: lisäpainona perälle. Oli sannasta myös apua, jos kuitenkin päädyttiin tiensivuun liukkailla.


***

Fords have a strong tradition in England: Cortina of the 1970’s was also very common sight in my neighbourhood. In wintry slippery roads, a sand bag in a boot made moving more stable. 

keskiviikko 30. marraskuuta 2022

Christmas Calendar Cars of England 6: Jaguar, E-Type

https://www.classiccars4sale.net/classic-car-review/aa-jaguar-e-type

Kaikkihan ovat nähneet unia Jaguarin omistamisesta. Harvemmin unet suuntautuvat E-Typeen - joka on linjakkain kaikista. Virtaviivaista koria kuljettaa pahimmillaan V12 moottori - pahimmillaan, koska auto oli jo muutenkin vaikeasti hallittavan maineessa. Kun muita Jaguareja sopisi James-kuljettaja ohjastamaan, E Type on tarkoitettu itse ajettavaksi juuri Autourheilun (Motoring Sport) Lordeille ja Ladyille - kaulaliinat ja huivit hulmuten.


***

Jaguar, E-type, is for those Real Lords and Ladies of The Serious Motoring Sport.

tiistai 29. marraskuuta 2022

Christmas Calendar Cars of England 7: Nissan

Nissan voi tuntua heikohkolta vitsiltä Englanti-autojen sarjassa. Tosiasiaksi silti jää, että Nissaneita on silläkin saarella tehty 35 vuotta. Olen omin silmin nähnyt niiden syntyvän entisellä Morrisin tehtaalla Oxfordissa. Linja oli jo silloin osittain robotisoitu. Erityistä tarkkuutta vaativassa tuulilasin kiinnityspajassa katosta tipahti teknistä suoritusta jännittyneesti seuraavan yleisön niskaan perienglantilainen merry prank, käytännön pila: karvainen, mutta kuminen hämähäkki. 

***

Nissan as an English car - it must be a joke! No, it isn’t - Nissans have been Made in England over 35 years. Seen that in Oxford - in the former Morris factory - by my very own eyes.



maanantai 28. marraskuuta 2022

Christmas Calendar Cars of England 8: Vauxhall

Vauxhallin historia on pitkä: 1980-luvulla se oli kuitenkin taantunut synonyymiksi Opelin kanssa. Briteissä se esiintyi kuitenkin oman merkkinsä alla - eikä käyttänyt perinteistä Ympyrä ja Nuoli (siitä alkaa huoli) tunnusta. Vaikka Opelit myytiin meillä Opeleina (kuten Reijo-enon Ascona), Suomessakin Vauxhall-harrastajia riittää: painopiste näyttää olevan 60-ja 70-lukujen malleissa. Vauxhall on Lontoon kaupunginosa ja siitä tai autostaan Morrissey teki oikein levynkin ”Vauxhall and I”. Sellaista raitaa ei kuitenkaan albumilla ole. Vauxhalliin saattoi Suomessa törmätä erityisesti pakettiautona. 

Kuvan Cavalierin historiaa löytyy täältä:
Cavalier-Mantaa on odoteltu markkinoille myös retrona sähköautona.

***

Vauxhall is a traditional English car maker, but during the last decades somewhat declined as a synonym with the German Opel. I hope Manta will be back in an electric-retro-format soon! 

sunnuntai 27. marraskuuta 2022

Christmas Calendar Cars of England 9: Rover 3500

https://www.carandclassic.com/auctions/1982-rover-3500-se-8eaPa8

3500 oli Range Roveriin verrattuna matala, mutta senkin konehuoneessa oli voimaa, V8 moottori kuului valikoimaan. Valkoinen yksilö asusti kotikatuni itäpäässä. Auto edusti brittiläisessä autoteollisuudessa harvinaista futurismia - se kilpaili ranskalaisten Isojen Kissojen - Citroenin malliston lippulaivojen - kanssa. Muun muassa kätevästi käännettävä kojelauta oli erikoinen piirre - vientimallien ja kotimaisen tuotannon erot olivat tietysti Saaren autoteollisuuden kestohaaste.

Mallin SD1 tyyppinimi ei ollut kaupallinen, tarkoitti Specialist Division - Knallista ja Sateenvarjosta tuttu Erikoisosasto. Samoja sarjasta tuttuja haasteita oli myös Amerikan valloituksessa, kaupaksi meni siellä vain 800 autoa. 

***

An another Rover - but a very different one - so futuristic, she must have had some catfights with French Cool Chats - Citroen’s bigger models. The marketing department did their best to promote Rovers, but the effort was not particularly successful. To the US market, only 800 cars were sold - but luckily one ended up to my home street.