perjantai 18. toukokuuta 2018

The Gothic Revival 3: Viktoriaaninen kokonaistaideteos

Photo: Cheadle, St. Giles
A.W.N. Pugin on jäänyt suurelle yleisölle tuntemattomaksi nimeksi ja silti kaikki Lontoon-kävijät ovat pysähtyneet tuijottamaan hänen aikaansaannoksiaan typertyneinä ihailusta: Big Ben ja koristeellinen Parlamenttitalo ovat hänen kynästään syntyneitä, yhteistyössä Charles Barryn kanssa. Katolisuuteen kääntynyt Pugin jättäytyi suosiolla Barryn varjoon, mikä saattoi olla hyvääkin politiikkaa ja varmisti pysyvän jäljen jättämisen Englannin kaupunkimaisemaan.

Pugin oli lapsesta saakka gotiikan riivaama: hän oppi piirtämisen ja rakennusten rakenteet kulkemalla isänsä mukana. Ensimmäisen kirkkonsa hän luonnosteli alle kymmenvuotiaana - goottilaisen tietysti. Hän piirsi ja suunnitteli maanisesti. Ensimmäisen vaimonsa kuoltua alkoi Pugin etsiä pelastusta kirkon lisäksi moraalisesta, paremmasta, rehellisemmästä arkkitehtuurista. Huikentelevaisten aikojen jälkeen piti palauttaa yhteiskuntaan ja politiikkaan aito keskiaikainen ihmisistä välittämisen eetos - tämä oli tietysti mahdollista vain suippokaarten alla. Puginin Contrasts kuvasi arkkitehtuurin vikaanmenoa lähes uskonnollisella paatoksella: 24-vuotias oli jo täysinoppinut ja villitsi varmalla pamfletillaan maan lumoihinsa ja oikealle tielle.

Puginin into oli uskomaton: Cheadlen St. Giles on kirkko, joka kuvaa hänen katolisen ihanneinteriöörinsä: koristelu, yksityiskohtien viimeistely ja kokonaisuuden hallinta oli ylitsevuotavaa. Simon Jenkins antaa kirkkoarviossaan St. Gilesin kokonaistaideteokselle täydet pisteet. Toteutukseen tarvittiin myös huipputiimiä ja laadukasta osaamista jokaiseen yksityiskohtaan. Nelikymppisenä sama mies viimeisteli burnoutin ja syfiliksen partaalta Big Ben-kellotornin eksoottisen, lumoavan gotiikan - päätyäkseen hourulaan Bedlamiin. Uusgotiikan faarao on unohdettu, mutta pyramidit muistetaan. Viimeisen leposijansa Pugin sai Margatesta, itse piirretyn kotinsa vierestä, tietenkin itse suunnittelemasta kirkostaan, joka on ilmaisussaan Cheadlen tekelettä pelkistetympi ja henkistyneempi. Elämä on mainiosti kuvattu tässä BBC:n dokumentissa, Richard Taylor tekee innostuksessaan kohteelleen kunniaa. Varoitus: kun itse katsoin tämän, puginilainen innostus tarttui minuunkin ja kieriskelin yöni levottomana vuoteessa visioiden uusgoottilaisia sisustusnäkyjä, nukkumatta kunnolla.

Koska uusgotiikasta oli tullut poliittinen, uskonnollinen, kansallinen ja moraalinen periaate, tyyli vyöryi koko saaren yli. Kirkkojen lisäksi nousi oikeaoppisia kouluja, köyhäintaloja, rautatieasemia (St. Pancras pelastettiin tuholta sodan jälkeen). Ne turruttavat koristeittensa painolla meitä funktionalismin penseyteen tottuneita ja ärsyttivät mekaanisuudellaan Alec Clifton-Tayloria. Koko kansakunta tuntui jossain vaiheessa rakentavan ympäristöään paremmaksi, imperiumin varoilla. Moraalinen vaikutus kantoi Saksaan saakka, jossa Puginin kollega Scott voitti Hampurin kirkkokilpailun (toteutetun kirkon tuhosivat sitten RAF:n pommit). Tämän jutun kuvitus kuvaa hyvin  uusgoottilaisen kokonaistaideteoksen loimotusta: ovi Cheadlesta, jokainen koriste paikallaan. Toinen kuva: kuka voi vastustaa trumpettimaista julistusta siitä, miten köyhäintalo täytyisi ideaalin mukaisesti järjestää?

***

A.W.N. Pugin was a dynamo, a writer of Contrasts, an architect, a decorator, a visionary, in the end, a burnt-out case. But he changed the society, forced it to think more morally under reborn Gothic Arches. His Cheadle, his Big ben, his Parliament House still arises admiration and awe how much can one person achieve in such a short life. His vision lit the society on fire and all efforts were combined to one style, to make everything better and more honest - a strange vision looking back to imagined medieval ideals with the modern equipments and means. May Pugin rest in peace after such a busy life!
Pugin: Contrasts, 1836.

sunnuntai 13. toukokuuta 2018

The Gothic Revival 2: Mökkihöperyyttä

John Rutter: Delineations of Fonthill (1823)

1700-luku alkoi jo tuottamaan suuria, kasaantuvia rikkauksia ja ne omistavia nuoria miehiä, jotka saattoivat omaa asemaansa ilmaista yhtäläisellä tavalla: rakentamalla mielensä mukaisen, kunnioitusta herättävän asumuksen ja kirjoitella levottomia.

Horace Walpole oli taidehistorioitsija ja valtiopäivämies, joka rakensi gotiikan innoittamana itselleen "hieman mökkiä suuremman tekeleen". Luomus on päätynyt taidehistorian sivuille Strawberry Hillin nimellä. Kävijöitä Lontoon liepeillä sijaitsevassa paikassa riitti vaivaksi saakka ja isäntä itse koki, ettei oikein itse ehtinyt nauttimaan paikasta. Nyttemmin paikka on taas auki yleisölle säätiön toimesta. Paitsi goottilaisella sisustuksellaan, Walpole raivasi tietä myös Goottilaisen Kauhun suuntaukselle kirjallaan, omassa kirjapainossa tuotettuna - kauhun juonne etenee Shelleyn Frankensteinin kautta Emily Bronten Humisevaan harjuun.

Kun Walpole oli erikoisuudessaankin sosiaalinen, Thomas Beckford veti elämäntavoillaan itsensä konventionaalisempien piirien kauhistelemaksi. Pikkurahasta ei ollut kiinni: Fonthilliin, Wiltshireen alkoi nousta goottilaisiin korkeuksiin kieroutunut goottilainen palatsi, joka oli ennakoiva "wow"-arkkitehtuurin esimerkki ja heijasteli Beckfordin kirjallista makua. Synkän keskustornin oli tarkoitus lyödä korkeudessa Salisburyn katedraalin torni. Aikataulu oli tiukka: valmista olisi pitänyt olla isännän mielestä aikoja sitten. Rakennusajan virheet kostautuivat: ylpeä torni lopulta sortui ja vei mukanaan suuren osan muutakin rakennusta. Sitä ennen Beckford oli ehtinyt jo myydä rakennuksen - kiinteistövälityksen varhainen caveat emptor tapaus. Fonthillin kävijälista oli lyhyempi kuin Strawberry Hillin, mutta komea se oli - vaikkapa sankarillinen Lordi Nelson ja ihastuttava Emma Hamilton viettivät täällä ikimuistoista illallista. Nykyisellään paikka on hankalasti saavutettavissa ja suurimmaksi osaksi pelkkä raunio.

Molemmat kohteet kiehtovat yhä arkkitehtuurin ystävien mielikuvitusta. Gotiikkaan liittyy romanttisia ja jännittäviä, pelottaviakin tuntoja ja rakennuksellinen suorituskyky oli molemmissa kohteissa koetuksella, oli kyse koristelusta tai rakenneratkaisuista. Molemmat rakennukset tietyllä tavalla kuuluvat "folly"-traditioon. Follyt ovat päähänpistoja, suurisuuntaisiakin rakennuksia, joiden funktio on hämärä, mutta toteutus ei ollut pikkurahasta kiinni.

***

The second update of The Gothic Revival is about two places - a little bit more than just summer cottages - Strawberry Hill of Horace Walpole and Fonthill of Thomas Beckford. One can still make a pilgrimage to these two Holy Grounds of Gothic Revival - with their strong connections to art history and the beginnings of Gothic Novel. Strawberry Hill is nowadays belonging to a foundation and is again open to public. Walpole in his lifetime complained that visitors were too many - he had not too much time to enjoy his follish creation by himself.