lauantai 24. maaliskuuta 2018

Fey 2: Old Age

New Agen fey oli hyväntahtoista, harmitonta harmoniaa. Liikettä on kirkollisissa piireissä syytelty pohjan viemiseltä uskonnon alta, siis kristinuskon. Taistelu pimeyden valtoja vastaan onkin kirkon perustyötä ja tämä päivitykseni jollain tasolla kuvaa tätä vastakkainasettelua.

Vanhoilla ajoilla kristinusko taisteli pakanuutta ja sen ilmentymiä vastaan. Drudien muinaisusko väistyi vähitellen Britanniasta. Luonnonusko leimattiin paholaisen palvonnaksi ja hänen avullaan todettiin selittämättömien rakennelmien, kuten Stonehengen, syntyneen. Jättimäiset kivet autiolla tasangolla ovat kaikesta tutkimuksesta huolimatta yhä osittain selittämätön, pelottava ja inspiroiva näky. On helppo ymmärtää, miksi ne voitiin nähdä pahantahtoisten, salaperäisten ja yliluonnollisten voimien aikaansaannoksiksi. Tämä näkyy edelleen taipuksena selittää paikka jonkinlaiseksi ihmisuhrinäyttämöksi, jossa koskaan näyttäytymättömiä pahoja henkiä lepyteltiin hirvittävissä menoissa, jonkinlaisessa Brittitoisinnossa Gogolin Maahisten valtiattaresta (Viy).

Ajatus on ajan saatossa kulkenut niin, että pimeän ja paholaisenpelosta on tultu siihen, että ihmisen vihollinen kulkee aina ihmisen mukana - hyvä ja paha käyvät taistelua ihmisen sisällä. Hirvittävimmät, luonnollisen ihmisen rajat ylittävät tyypit hautaavat lapsensa pation alle ja uhkailevat naureskellen jälkeenjääneitä samalla kohtalolla, kuten Gloucesterin kauhujen talon isäntä. Todelliset rikostarinat ovat sittenkin järkyttävämpiä kuin kertomukset aarrettaan vartioivista louhikäärmeistä tai pahantahtoisista maahisten joukoista, jotka pyrkivät tuhoamaan ihmispolot tai saamaan ne pahantahtoisen lumouksensa alaisiksi. Tai puhumattakaan siitä kristinuskon nurinkääntämisprojektista, jota Aleister Crowley, suuri peto, harjoitti, ja joka on inspiroinut sittemmin useita muusikkoja Led Zeppelinistä David Bowieen. Hemingway kuvaa Nuoruuteni Pariisi-kirjassa kohtaamistaan suuren pedon kanssa - tilanne oli jokseenkin triviaali ja naurettava, samantapainen kuin Hitlerin, tuon suuren vegetaristin, kohtaaminen olisi ollut.

On jotenkin hyvin ristiriitaista, että luonnon, ihmisen ja olentojen peruuttamatonta jakautumista hyvään ja pahaan, kuolettavaan ja elävöittävään, on kuvannut parhaiten juuri Tolkien. Syvästi uskonnollinen kirjoittaja ei antanut kirjoissaan juuri olutta ja piippukessua syvempää toivoa. Osamme on kuolema, elleivät hyvät haltijat meitä pelasta venhosissaan Kuolemattomille Maille.

***

My first part of fey was more positive. This one is about the confrontation between good and evil. Early christianity had to fight its position in heathen world and it quite often explained the unexplained, like Stonehenge, to be made in close co-operation with the personal evil, the devil. Later this fear of supernatural monsters (Here be dragons!) has diminished and transformed into more realistic fear of ourself and the possibility of evil inside us. It is quite strange that Tolkien, deeply religious, does not provide us much hope and comfort in his books, other than pipe topacco and beer. His view of his world is in two colors only - good and bad, and we will die if not saved to supernatural dwellings by the elves.

In picture Stonehenge by John Constable. A wild view with many stones in uncorrected positions.

perjantai 23. maaliskuuta 2018

Fey 1: New Age

fey  
British
(feɪ) adjective

1.  interested in or believing in the supernatural
2.  attuned to the supernatural; clairvoyant; visionary
3.  mainly Scottish: fated to die; doomed
4. mainly Scottish: in a state of high spirits or unusual excitement, formerly believed to presage death

Derived forms
feyness (ˈfeyness)
  noun
Word origin of 'fey'
Old English fæge marked out for death; related to Old Norse feigr doomed, Old High German feigi

Collins English Dictionary. Copyright © HarperCollins Publishers

Suomen 2018 ylioppilaskirjoitusten pitkän englannin kokeesta nousi myrsky, kun englantilaisetkaan eivät tietäneet mitä sana 'fey' merkitsi. Sananselitys Collinsin sanakirjasta vie vain hämärämmäksi. Se kattaa muutamien kirjoitusteni aihepiiriä ja kirjoitan nyt kolme kirjoitusta ilman yksityiskohtaista kuvaa mitä olen kirjoittamassa.

Törmäsin New Ageen 1980-90 lukujen taitteessa. Liike oli silloin paljon esillä ja en saanut siitä minkäänlaista tolkkua. Englannin matkoillani kiinnitin huomiota, että sillä oli kuitenkin paikoin tukevahko jalansija. Miten liikkeen kokonaisuus näyttäytyi? Periaatteessa rajankäyntiä saattoi tehdä muutamalla suunnalla: kiinnostuksella henkisyyteen hengellisyyden kustannuksella, ulkoisiin tekijöihin: hörhömäiseen vaateparteen, erilaisten eksoottisten tilpehöörien suosimiseen sisustamisessa, suitsukkeisiin ja huvittaviin, erikoisiin rihkamaesineisiin. Näitä täydensi jonkinlainen sosiaalisen marginaalissaolon ja sosiaalisuuden kombinaatio sekä ehkä yleinen epämääräisyys ja jonkinlainen aavistus, että jotain merkittävää oli tapahtumassa, eikä se enää välttämättä ollut ufosieppaus.

Eppu Normaali osui ehkä oikeaan riimissään "Hippiaate valjuuntui/mieheni kaljuuntui". New Age ehkä lähti jonkinlaisena vastavoimana sen vuoksi, että hippeily oli jäänyt taakse, eikä juppeilu tuntunut riittävän syvälliseltä. Jenkki Shirley MacLaine julisti jostain systemaattisemmasta kokemuksesta elämästään. Mitä se oli, sitä oli äkkiseltään vaikea saada kiinni, mutta jotenkin siihen liittyi se, ettei täällä oltu ensi kertaa, vaan tänne oltiin taas kerran jälleensynnytty. Henkisten vaihtoehtojen etsimisen tarve on varmasti aitoa, mutta tulokset eivät aina ole kovin konkreettisia tai vakuuttavia. Ne muistuttavat liiaksi kuvassani olevaa liikkeen näyteikkunaa - valikoimalle on vaikea löytää yhteistä nimittäjää. Yksi kuitenkin mielestäni löytyy: tietynlainen mukavuuden ja miellyttävyyden halu, joka samalla kääntää maailmalle selkänsä. Tiettyyn rajaan asti tällainen on jopa sympaattista ja ilmeisesti lähtökohdaltaan hyväntahtoista. Seinät olivat leveällä ja katto korkealla: mukaan mahtuivat Dalai-Lama, varhaiset ekotuotteet, käsityökorut, kuin muoviset yksisarvisetkin.

Blogini alkoi Kate Bushin tuotannon mietiskelystä. Se kuvaa itseasiassa edeltä-rientävästi monia piirteitä New Agessa. Itseensä viittaavuutta, rauhan, rakkauden, vaistonvaraisen ja intuitiivisen merkitystä - ja omituista maailmassa olemista ja vieraantumista samalla kertaa. Musiikillisesti varsinaisen New Age liikkeen anti on mielestäni vähäinen, eikä se pääsääntöisesti pyrkinyt yhteiskunnallisesti muuttamaan mitään, tässä mielessä liike erosi hippien touhuista - he olivat rentoudessaan lopulta monessa mukana. New Agen henkilökohtainen introspektio lähtökohtana yhdistyneenä etsijän epävarmuuteen tuottaa harvoin uutta ja mullistavaa. Siitä huolimatta joku Body Shopin Anita Roddick kuitenkin omalla tavallaan jatkoi Vesimiehen ajan lupauksia myös kuluttajaliikkeessä, vaikuttavasti.

***

This tripartite series is about word 'fey' - in this year's Finnish student exam this word was used, many students finding it difficult to understand. Therefore here in Fey 1 I write some thoughts about New Age. I see it as a continuation of hippie movement, but this movement is more shy to take any resolute real action to make a change to the society. The New Age is a personal spiritual journey yearning for the better, by safe means. The results are not very concrete, like the photo of window suggests. Perhaps the great entertaining introvert, Kate Bush, is the best to illustrate the dilemma, lusting for something strange, safe and indescribable. One cannot underestimate the rise of consumerism and the mainstream yuppie culture as a opposite pole to the New Age souls looking for more happier and more peaceful realms of spirit. These were strong opponents and it was an easy solution to remain in margin - with the company of Unicorns. 

tiistai 20. maaliskuuta 2018

Solomonin viisaus

Kummisetäni laittoi levylautaselle LP-levyn: Beethovenin Kuutamosonaatti alkoi erittäin hitaana ja tihentyneesti laulavana esityksenä. Vasen käsi säesti hiljaa ja oikea käsi loihti esiin klassiset melodiat koruttoman kauniisti. Esityksessä oli jotain ilmiömäisen vakavaa ja lopullista.

Pianisti oli englantilainen Solomon Cutner. Hän ei ollut ensi kertaa pappia kyydissä: Tämä Kuutamosonaatin hienompi, äärimmäinen tulkinta oli 1950-luvulta. Aiempi, perinteisempi levytys oli tehty pian sodan päätyttyä. Pianistia nimitettiin vain Solomoniksi, kuin jotain brasilialaista jalkapalloilijaa. Hän oli aloittanut uransa polvihousuisena ihmelapsena ja ponnisti vaikeasta lähtöasetelmasta vakavaksi taiteilijaksi Mozartin tavoin. Kesken Beethovenin sonaattien kokonaislevytyksen 1950-luvun lopulla hänen toinen puolensa halvaantui ja pianistin ura katkesi. Hänen uransa painui välillä unohduksiin, mutta asiantuntijoille hän oli yksi suurista englantilaista pianisteista. Hänen rinnallaan mainitaan Myra Hess (joka on tunnettu Bachin Jesus, joy of man's desiring-koraalin sovituksesta, jota Dame soitti sodan aikana The War Effort-tukikonserteissaan, ja jonka kappaleen Dinu Lipatti teki vieläkin tunnetummaksi) ja itsekriittinen Clifford Curzon - Hessin tavoin hänkin suurten saksalaisten pianoklassikkojen tulkitsija.

Solomonin soitossa klassisuus viettää riemujuhlaansa. Hänen tekniikkansa on vaivatonta. Mozartin 15.pianokonserton finaali (alkaa kohdassa 17:17) on tyypillinen esimerkki. Juoksutukset helmeilevät, niillä on selkeä rakenne ja suunta, soitto on täynnä energiaa rauhallisuudessaan, reservejä tuntuu olevan käytössä loputtomasti. Tulkinta on voimakas, siinä ei kuitenkaan ole rahtuakaan tunteellisuutta, vaan se on kuultavan klassistinen kaikissa vivahteissaan.

Matti Suurpää kuvaa Solomonia oivaltavasti Beethoven-esseessään kirjassa 14 mestaria. Solomonin Appassionata ja Hammerklavier-sonaatit ovat hienoja tulkintoja. Kappaleiden kimppuun käydään Prometheuksen hengessä suoraviivaisesti kreikkalais-roomalaisin ottein. Iso teos taipuu koskettimiston ohjaamana vääjäämättömästi ja paljastaa klassiset suhteensa voimallisen, mutta inhimillisen käskijän otteessa. Appassionatan ensimmäinen osa on surutonta, armotonta menoa. Hammerklavierin Adagio (alkaa yläpuolen linkissä kohdassa 12:38) on monumentaalinen teos, josta Solomonin esityksenä on vaikea olla liikuttumatta, vaikka esittäjä onkin tyyni ja väistämätön kuin Doverin kallio.

Mikä Solomonissa on niin englantilaista? Mielestäni tyyneys, vaatimattomuus ja haasteita pelkäämättömyys - turhat tunteilut sysätään sivuun ja voidaan silti käyttää sumeilematta vahvuuksia pelin hengessä ja nuottikuvan puitteissa.  

***

The Wisdom of Father Solomon - a Dedication to my friend Ralph

Solomon was one of the greatest pianists the green and pleasant country ever produced. He started as a child prodigy, but became a serious pianist like Dame Myra Hess and Sir Clifford Curzon. His career ended so sadly in a stroke, paralysed him down one side - the magnificent Beethoven cycle was left uncomplete. However, we have his dense, truly awesome, serious Moonlight Sonata - the first link above, his mighty Appassionata and his time-stopping Hammerklavier Adagio - all linked above. His art stays like the white cliffs of Dover, without sentimentality, with power and vision. With Solomon at keyboard, it was always a real fair play and a no-fear challenge to the complexes of the Beethovenian piano text. And for pure classical pleasure, try his Mozart 15.Concerto Finale from link above - and enjoy his peerless playing and endless pianistic reserves.