perjantai 16. kesäkuuta 2017

Kirkkoarkkitehtuurista - pieni kuva




Jos kertoo yhden kirkon arkkitehtuurista ja sen vaikutuksesta kaupunkiin, Ripon on loistava esimerkki. Kirkon vanhimmat osat ovat kryptassa ja voi ajatella että se on ollut turvapaikkana viikinkien ryöstellessä maata. Riponin tienoolla on ollut oma heimonsa ja oma valtakuntansa. Kirkko on pääosin varhaista englantilaista gotiikkaa. Sen ulkopuoli on varsin koristelematon, mutta suhteet ja jäsentely ovat hienosti toteutettuja, Nikolaus Pevsner, joka uupumatta luokitteli kreivikuntien rakennuksia sodan jälkeen, arvosti Riponin askeettisen läntisen julkisivun korkealle. Se onkin vaikuttava, kolmiuloitteisen vaikutelman antava, tasapainoinen seinämä, kohotessaan kaupungin suunnasta torilta tullessa. Ikkunat ovat suuria ja keskellä viiden ikkunan ryhmä, joista tulee laivaan valoa. Siinä on jotain samanlaista rauhoittavaa vaikutusta kuin Pariisin Notre-Damessa ja molempia on myös kunnostettu vahvalla kädellä, mutta ei tyylittömästi. Kirkko, vasta 1800-luvulla katedraaliksi nimetty, on kuin omassa saarekkeessaan ja kuitenkin lähellä yhteisöä. Sen profiili näkyy hienosti joen partaalta The Water Rat pubin terassilta, juhlavana ja ikiaikaisena. Jos komeissa, jykevissä torneissa olisi vielä torninhuiput, näky olisi vieläkin ikimuistoisempi. Huiput ovat myrskytuulilla tahtoneet tulla alas ja ovat rikkoneet rakenteita.

 

Sisätiloissa on katedraalimaista juhlavuutta, mutta myös intiimiyttä. Kirkko on valoisa, ja varsinkin laivan ja poikkilaivan risteys, tornin alapuolella omassa korkeudessaan, vaikuttava, holvaukset ovat vankkaa pohjoista tekoa, kivi on ollut hienoa, mutta ei kaikkein kestävintä sorttia. Huomiota kannattaa kiinnittää hienoihin seinävaatteisiin, joissa on kuvattu Yorkshiren alueen kirkkoja. Alttarialueella on erittäin runsaasti koristettuja kuoripulpetteja, ne ovat varmasti hyvinkin 1500-luvulta ja säilyneet hienosti. Eräässä niissä on mielenkiintoinen koristelu, linnaa selässään kantava norsu. Tunnus esiintyy myös Lontoossa metroaseman nimenä Elephant & Castle. Alkuperä on hieman hämärä. Kyse ei ollut liikkuvasta eläinlinnoituksesta, vaan Infanta de Castillasta – Castillan prinsessasta – hänestä on parikin hyvää veikkausta, joista toinen on Eleanor, Filip III:n tytär ja toinen Katariina Aragonialainen, Henrik VIII:n puoliso.

 

Arkkitehtuurista kirjoittaminen ei ole kovin helppoa, kirjoittaminen on helposti vaikutelmien tunteenomaista kuvailua tai sitten teknistä jorinaa triforion ja narthexin erityispiirteistä. Ripon ei rakennuksena säväytä äärimmäisen isolla koollaan, mutta se on kunnianarvoisan oloinen rakennus arvoisellaan paikalla, se on toimintakeskus, lähellä on pubeja, ravintoloita, supermarket, pappila, tori, jossa kirkoin tavoin yli 1000 vuotinen rituaali toistuu joka ilta: Wakeman soittaa kello 21 torvea torin keskellä olevan pyramidin neljässä nurkassa, kutsuu ihmisiä nummilta kotiin ja valvoo kaupungin hyvinvointia ja turvaisaa yötä. Kirkko on funktionaalinen rakennus, jota käytetään arkisin ja pyhisin siihen tarkoitukseen mihin se on tehty. Kokoamaan yhteisön jäseniä yhteen, hiljentymään ja vaihtamaan ajatuksia. Suurena rakennuksena se on silti ihmisen kokoinen ja katsoo vuosisatojen taakse ja myös eteenpäin. Pidän rakennuksista, joissa on luonnetta, Riponin katedraalissa se on kokonaisuudessa, se ei riemastuta heti, mutta se kasvaa, mitä enemmän siihen tutustuu.

 

***

 

Ripon cathedral is an example of local comminity gathering place, its functional architecture has served this purpose over 1000 years, if we start counting from building the crypt. Pevsner and other architectural specialists have admired the façade – and it is finely proportioned and opening marvellously to the center of the town itself, the town of other long tradition – that of the Wakeman blowing his horn every night 9 PM at the pyramid of the market place.    

Ei kommentteja: