torstai 29. kesäkuuta 2017

Harriet Cohen - pianisti


Martti Turtolan Sibelius-kirjassa vilahtaa nuori englantilainen pianisti, joka on miesystävänsä kanssa Sibeliusta tapaamassa Helsingissä. Arnold Bax juodaan pöydän alle ja Sibelius jatkaa miellyttävää juopottelu- ja keskusteluhetkeä neidin kanssa - Harriet Cohen on hänen nimensä. Cohen ei ensi kertaa sekoittanut vanhempien säveltäjämiesten päitä, hän tunsi myös Elgarin ja Vaughan Williamsin, eivätkä De Falla ja venäläisetkään säveltäjät olleet hänelle outoja.

Pianistina Cohen on jäänyt tuntemattomammaksi jostain syystä. Hän oli vahva ammattilainen, Tobias Matthayn oppilas kuten Myra Hess, Irene Scharrer ja myös säveltäjäksi päätynyt Arnold Bax. Hess tunnetaan ennenkaikkea mainosta Bach sovituksestaan Jesus, joy of man's desiring, se oli myös Dinu Lipatin konserttien suosikki päätösnumeroksi.

APR levymerkki on julkaissut Cohenin soololevytyksiä kiinnostavana kolmen levyn settinä. Samassa sarjassa ovat ilmestyneet myös Percy Graingerin ja Eileen Joycen - Australiasta - kiinnostavat levypaketit. Cohenin setti ei ole yhtä virtuoosinen, mutta siinä on joitakin erittäin kiinnostavia levytyksiä. Hän levytti vuonna 1928 ensimmäisenä maailmassa Bachin yhdeksän ensimmäistä preludia ja fuugaa Wohltemperirte Klavierin 1.kirjasta. Arvioni mukaan Cohenin soitto vetää vertoja Sviatoslav Richterin levytykselle 1970-luvun alusta. Hän ei tunteile, hidastele tai vauhdita soittoaan rasittavasti, vaan legato on laulavaa, rakenteet selkeitä, äänitys on hyvä - kyse ei ole mistään aikamatkasta, vaan tulkinta on ihan tätä päivää ja pianolla soitettuna ilman ongelmia.

Eri säveltäjät tekivät Cohenille Bach-sovituksia, mutta hän teki niitä itsekin. Levyllä on erittäin hyvä sovitus Bachin 22. Kantaatin osasta Sanctify us by thy godness. Nuotit kannattaa kaivaa Petruccista ja kokeilla itsekin. Levyillä on myös autenttisen kuuloista Fallaa ja Debussya, sekä erittäin pianistisesti soitettu Kabalevskin Sonatiini.

Cohen harrasti myös Elisabethin aikaisia säveltäjiä, Byrdiä ja Gibbonsia, jonka hieno lyhyt sarja levyiltä löytyy. Vaughan Williams teki Cohenille hienon tutkielman Gibbonsin virsiteemasta. Baxia levyltä löytyy myös, Paean on omistettu Cohenille ja tämän intohimoisen teoksen soitossa on selvää auktoriteettia, mutta pianistisen varmasti soitettuna. Cohen on kulttuurisesti hyvin mielenkiintoinen hahmo, jonka värikkäästä elämästä voi lukea vaikka Helen Fryn teoksesta Music & Men. Elämäntyö on kuitenkin tehty pianon ääressä, joten levypakettiin tutustumista voi suositella.

***

English pianist Harriet Cohen has been known as a good friend to many famous composers, including Sibelius. She and Jean continued drinking and chatting, while Arnold Bax took some rest under the table. This happened during Helsinki visit of stormy couple Bax & Cohen. Yet, she was a very able pianist, in the class of Myra Hess. She made some pioneer recordings of Bach - I would like to compare her interpretation of Bach's WTC 1 (the first 9 pairs of the set) to that of Sviatoslav Richter's much later, same wonderful legato and intellectual control. Cohen also recorded Gibbons suite, very beautiful, and inspired Vaughan Williams to compose something for her about Gibbons theme. Bax's Paean is dedicated to Harriet and she plays it with authority and cool, controlled power. All these interesting things on APR label, 3 cds. Please try and judge her pianism yourself!

Ei kommentteja: