Lilian Elkington (1900-1969)
Ystäväni Arthur antoi hienon vinkin, johon liittyy surullinen tarina. Onneakin on sentään mukana. Tarina on 1900 syntyneestä Lilian Elkingtonista. Birminghamissa syntynyt, aloitti pienenä pianonsoiton opiskelun, oli kaksikymppisenä jo säveltäjä ja konserttipianisti, ohjelmassaan mm. Schumannin ja Beethovenin konsertto.
Hän meni naimisiin noin 26-vuotiaana, omistautui perheelleen ja jätti säveltämisen. Hän kuoli 1969 matkalla Itävallassa. Mies avioitui uudelleen ja hänen kuoltuaan leski hankkiutui edeltäjänsä vanhoista tavaroista eroon. Emme tiedä, paljonko sävellyksiä oli. Sen tiedämme, että 1970-luvun lopulla löytyi antikvariaatista neljän sävellyksen nippu, jonka musikologi David Brown osti. Tiedämme myös, että säveltäjän tytölle tuli yllätyksenä, että hänen äitinsä oli ollut säveltäjä.
Säilyneet sävellykset ovat kaksi teosta viululle ja pianolle, laulu Little hands ja orkesteriteos Out of the Mist - Sumusta. Orkesterikappale oli esitetty 1922. Teoksella on ohjelma. Se on eleginen muistokappale, jossa tiivistyvät 1.maailmansodan menetykset. Sotalaiva lipuu kotimaahan sumun keskeltä. Se kantaa tuntemattoman sotilaan arkkua, joka tullaan sijoittamaan Westminster Abbeyn kunniapaikalle.
Elkingtonin teos alkaa omaperäisen mystisesti, alus liukuu aalloilla autereen halki. Se saapuu perille voimakkaan, mutta vakavan musiikin saattelemana. Kaatunut soturi tuodaan lepoon kunniallisesti. Lilianin isä oli arkkujen tekijä, tytär tiesi mistä oli kysymys. Tämä kappale olisi voinut hautautua samoin historiaan, mutta meillä on onneksemme konkretiaa. On kuva sirosta nuoresta naisesta, joka innoittuu muistotapahtumasta. Hän tekee sen herkkyydellä ja voimalla. Kuninkaallisissa häissä morsian laskee kimpun tämän samaisen haudan päälle - se on osa surun ja kunnian perinnettä.
Ajatteliko Lilian kahdessa levyttämättömässä teoksessa tulevaa viulistimiestään, vai onko se vain tyypillinen helppo kokoonpano sävellykselle? Meille on jäänyt yksi laulu, Little hands, lähes tuntemattoman Hampshiren runoilijattaren teksti, jossa ihmisen käden vaiheet käydään läpi hienona, koskettavana läpileikkauksena.
Säveltäjää on hienosti herätetty eloon Classical Iconoclast-blogissa. Siellä on linkki myös laajempaan julkaisuun, jossa myös säilyneiden teosten nuotteja.
Säveltäjää on hienosti herätetty eloon Classical Iconoclast-blogissa. Siellä on linkki myös laajempaan julkaisuun, jossa myös säilyneiden teosten nuotteja.
Meidän sotahistoriamme on hävinneiden historiaa, yksityistä surua ja unohdusta. Meillä ei ole suurta symbolista, kokoavaa voiton uhrin muistopaikkaa kuin Ranskassa Riemukaaren alla tai Westminsterissä. Unohtakaa Game of Thrones; unohtakaa Brexit ja loputtomat miehiset konfliktit ja väännöt. Mutta älkää unohtako naista, Liliania ja kuunnelkaa Out of the Mist täältä: surullinen laiva lipuu unohduksesta silmiemme eteen. Nenäliinat esiin.
***
The return of the forgotten composer
Lilian Elkington is almost forgotten English composer. We are lucky to have some her compositions saved to us, as well as her quite moving story placing her family first - at the expense of her own art. An excellent tale is told here in Bachflip-blog and more detailed in Classical Iconoclast-blog. But her masterwork, Out of the Mist - the Elegy of the Great War - is here, but beware - you might need some hankies for wiping tears... Thanks Arthur, my friend, for sharing this!
Photo: Imperial War Museum