keskiviikko 17. toukokuuta 2017

Strateginen kumppanuus!



S-ryhmä ja Tesco aloittavat yhteistyön. Toukokuun 29.päivä kuullaan asiasta lisää. Tesco ei ole mikä tahansa kumppani, sen liikevaihto on suurempi kuin Suomen valtion budjetti, noin kuusi kertaa S-ryhmän liikevaihdon kokoinen. Se on Britannian suurin vähittäiskauppaketju markkinoilla, joilla on kova kilpailu.
http://www.retaileconomics.co.uk/top10-retailers.asp
Vähittäiskaupan talouden sivusto on erinomaisen selkeä, mielenkiintoista dataa on monessa muodossa hyvin selkeästi saatavissa.

Innostuin yhteistyöstä kovasti. Kuluttajana toivon, että kumppanuus parantaa kauppojen valikoimia. Ehkä saamme perienglantilaisia piiraita myyntiin, kaipaamiani Sherry Trifleja, Robertsonin marmeladeja, parempia paahtoleipiä, kenties paahtopaistia, clotted creamia - ja juustoja! Innostusta vain lisäsi, että olin jotenkin huolestuneena tarkkailut Prismojen ja S-markettien joidenkin elintärkeiden englantilaisten tuotteiden valikoiman kapeutumista viime aikoina. Ehkä kyse olikin vain varastojen järkeistämisestä ennen suurta muutosta.

Tescojen loputtomia käytäviä vaeltaessa olo on ollut paratiisillinen, valikoimaa tuntuu olevan loputtomasti, valmisannokset ja tuoretuotteet ovat tuntuneet houkuttelevilta ja jopa luomuosasto mielenkiintoiselta. Erityisesti intialaisen ruoan valmisannokset ovat olleet monipuolisia, mukana kastikkeet, raidat ja chuctneyt - käteviä ja erittäin herkullisia. Ostoskokemus on ollut ylellinen, ainakin verrattuna asiointiin Aldi-myymälöissä, joka on antanut laatikkomyymälälle hyvin arkiset kasvot. Niitä on tullut huolestuttavan paljon ja ketjulla on Englannissa enemmän jalansijaa kuin Lidlillä.

Ensimmäiset arviot kumppanuuden syistä ovat olleet nettikaupan laajentaminen. Se tuntuu järkevältä. Tescon sivusto on erittäin toimiva, selkeä ja kotiinkuljetus toimii oikeasti pienemmissäkin paikoissa. Kumppanuus on varmasti järkevää, alustan luominen on kallista ja riskialtista, suomalaiset nettikaupat eivät oikein ole saaneet tuulta alleen. Nyt kovan luokan osaaja voi nostaa ruokashoppailua Suomessa uudelle tasolle. Tällähän voi olla myös autoistumiseen merkitystä.

Tescolle kumppanuus tarkoittaa varmasti liikevaihdon laajentamista hieman hankaloilta markkinoilta. Mutta ei kotimaastakaan kasvua helpolla saa. S-ryhmälle tilaisuus on hyvä, itse olen jotenkin väsähtänyt S-ketjujen kannattamiseen niiden tietyn harmaahkon tunnelman vuoksi. K-kaupoissa on tuntunut olevan enemmän sähinää ja kokeiluja tuotevalikoimilla - osuustoiminta on ollut varman päälle pelaamista. Toivottavasti Tesco haastaa tämän harmauden. On mielenkiintoista nähdä, miten osuustoiminta-ajattelu sopii heidän pirtaansa ja miten käy s-pankkitoiminnan.

Suomalaisille elintarvikkeille avautuu kumppanuudessa tietysti mahdollisuuksien ikkuna. Kilpailu on kova, mutta hyville, erikoisille tuotteille on ainakin jakelukanava kunnossa.

***

There will be a strategic partnership between Finnish S-retail group and Tesco. This is a marvellous opportunity for good exchange of foodstuff between two countries. Most likely the partnership will boost Finnish internet shopping in food articles - Tesco has an excellent platform for that. Let us learn more on 29 May 2017 from official information promised and hope they will start importing Sherry Trifles (at last!).

Ei kommentteja: