keskiviikko 28. maaliskuuta 2018

Salisbury 2: Katedraali veden äärellä

  • Copyright: © Victoria and Albert Museum, London 2017. All Rights Reserved
Salisburyn katedraalissa on muutama asia, jotka ovat erityisen huomionarvoisia. Rakennus syntyi nopeasti ja se on tyyliltään harvinaisen yhtenäinen. Sijaintipaikka on alavaa, niittyistä ja hyvin vetistä aluetta. Kuuluisa torni huippuineen kiinnittää huomiota.

Oma muistoni katedraalilla käynnistä oli pääsymaksun suuruuden kauhistelua, sen ihmettelyä, että kirkko oli rakennettu kuin jättimäisen viheriön keskelle ja muisto siitä, että tornin ylhäälläpysymiseksi tarvittiin lisää rahoitusta ja sitä havainnollisti tornin alla olevien purbeckmarmoripilaristojen taipuminen painon vaikutuksesta. Sisätila ei englantilaiskatedraalien tapaan ole kovin korkea, mutta kokonaisuuden yhtenäisyys tekee sisätilasta vakuuttavan ja juhlallisen. Sisäänpääsymaksu kirkkoon vertautuu helposti mielessä anekauppaan, mutta valtavien rakennusten ylläpitäminen ei todellakaan ole ilmaista ja kansan karttuisaa kättä tarvitaan. Pelkän tornin kunnon huoltokirja on todella pitkä.

Katedraali on ulkopuolelta iso ja komea, mutta sijainti kaukana muista rakennuksista syö hieman suuruuden tehoja vertailukohtien puutteessa. Constablen maalauksissa katedraaliin on otettu etäisyyttä, ja rakennuksen mahtavuus korostuukin niissä. Siitä huolimatta en pidä Constablen Salisburyn katedraalimaalauksia hänen parhaimpinaan. Niissä on jotain pakoitetun teatraalista ja asettelun makua, mikä ei mene suuren luontokuvaajan pirtaan luontevasti. Rakennuksen esittämisen suhteen on myös nähty vaivaa, välillä onnistuneesti, mutta tulokset voivat olla myös väkinäisiä ja elottomia. Korkeuksiin kohoava huippu on itse nähtävä ja koettava, kankaalla tai runona se ei oikein tahdo onnistua, eikä valokuvakaan oikein tee oikeutta. Tornin poikkeuksellisuus tuli rakentajillekin yllätyksenä, 1400-luvun luomus oli liian iso paikalleen ja rakenteita on pitänyt moneen kertaan vahvistaa, että komeus pysyisi ylhäällä. On ihme, etteivät ajoittain tuivertaneet myrskytuulet ole tuoneet sitä alas.

Mutta Constablen kuvista saa hyvin käsityksen Salisburyn kohdan Avon-joesta neljine sivujokineen. Alue on tulva-aikaan varsinainen hetteikkö. Constable on taiteilijana jotenkin leppoisimmillaan ja omimmillaan pastoraalimaisemissa kuvaamassa lehmiä näillä rehevillä niityillä.

***

Salisbury's pride is its Cathedral - its uniform Early English style, a magnificent spire, bending purbeck marble pillars under spire, minuses are somewhat watery surroundings and plain field with no much relation to other buildings. One can grasp its grandeur best by distance. John Constable made several paintings of the Cathedral, some famous, but I think he was not at his homeground with this church, but he painted those watery meadows and cows with love.

Ei kommentteja: