Ison-Britannian ja aivan erityisesti Englannin paikallishallinto on ollut viime vuosikymmenet paineissa uudistua. Iso kuva ongelmista on tämä:
- sekava, monitasoinen järjestelmä, jossa yksi- ja kaksitasoisia paikallishallinnon yksiköitä
- riippuvuus keskushallinnon rahoituksesta ja inhotut paikallisverot (poll tax, council tax)
- syytös asuntotuotannon hidastamisesta
- paikallinen tehottomuus
- pormestarijärjestelmän käyttö vain osassa maata
Johnsonin pääministeriyden aikana pyrittiin edistämään kaavoituksen vauhdittamista ja koronan horjuttamien palvelujen parantamista ”build back better”. Starmer on laittanut vauhtia pormestarien laajemmalle käytölle, tähän on keinona paikallishallinnon rakenteen yksinkertaistaminen - kaksitasoisista malleista yksitasoiseen, poliittisesti vahvaan eli pormestarijohtoiseen kokonaisuuteen, joka voi paremmin aikaansaada alueellista pöhinää ja aloitteellisuutta, toimia vastavoimana ja kumppanina Lontoolle ja sen hallitukselle. Paikallishallinto ei vastaa terveysjärjestelmästä, mutta siitä huolimatta Whitehallin toive tavoiteltavista yksiköstä on varsin korkea, 500 000 asukasta. Suomalaisittain tämä tarkoittaisi Espoon ja Vantaan kaupunkien liittämistä ja maakuntien kokoisia kuntia. Laajempien yksiköiden toivotaan ottavan päättäväisempää otetta paikallisen infrastruktuurin, asumisen, elinkeinojen ja myös terveydenhuollon kehittämisestä. Unohtamatta kouluja ja sosiaalitointa, jotka ovat nykymallissakin paikallisella vastuulla.
Lähtölaukaus uudistuksen tavoitteluun tehtiin hallituksen toimesta joulukuussa 2024:
Paperi on hyvin luettava, myös Whitehall itse nähdään osana ongelmaa, laajalle ulottuvan paikallishallintoon kohdentuvan mikromanageerauksen ja oman sisäisen sekavuutensa kautta. Analyysi hyvin pitkälle sentralisoidusta hallintojärjestelmästä osuu kieltämättä hyvin ytimeen. Paperi käynnisti ympäri maata valmistelun aallon, muutama alue lähti tiennäyttäjäksi ja useampi tarttui niiden innostamana prosesseihin. Mutta Britannia ei olisi Britannia, ellei matkalla tapahtuisi. Valkoista paperia joulukuussa esitellyt varapääministeri Angela Rayner on nyt 2025 syyskuussa ex-ministeri, asuntokauppojen veronkierron vuoksi. Samalla myös Rayneria tukenut kunta- ja devoluutioministeri Jim McMahon sai mennä. Työ alueilla jatkuu nyt paikallishallinnosta ja asumisesta vastaavan ministeri Alison McGovernin johdolla. Raporttiin sisältyy kartta, joka on sivuni alaosassa. Siinä nähdään, missä toivottavaa kehitystä oli tehty joulukuun 2024 tilanteessa. Valkoisilla alueilla toivottiin aivan erityisesti toimia, Labour-johtoisen Pohjoisen isojen kaupunkien ja Lontoon mallin mukaisesti. Poliittinen ohjaus on siis varsin selkeää ja osoittelevaa. Valkoisilla alueilla asuu 29 % koko Englannin asukasluvusta.
Englannin kuntaliitto on tervehtinyt paikallisen vallan kasvualoitteita ilolla, mutta esittänyt myös huolta varsinkin siitä, miten alueellisten strategisten yhteistyöelimien ja valtuustojen suhde järjestetään lainsäädännössä ja rahoituksessa. Ongelma ei ole uusi, sen kanssa on painittu edellisetkin vuosikymmenet.
Hallituksen think-tank instituutti on tuonut oman panoksensa vauhdittamaan alueellisia ehdotuksia, takarajat ovat syyskuu-marraskuu 2025 ja uusimuotoiset paikkalliahallinnon laajemmat yksiköt voisivat olla toiminnassa jo huhtikuusta 2027 alkaen. Instituutin raportti ja sen kaksisivuinen tiivistelmä ovat hyvää luettavaa.
Sarjan toisessa osassa menen henkilökohtaisuuksiin - tarkastelen uudistusta ja sen valmistelua ”kotimaakunnassani’ West Midlandissä.
***
This two part-blog text reports firstly Whitehall initiative for Local Government devolution and secondly how plans are preceeding in West Midlands, my area.