lauantai 17. huhtikuuta 2021

Japp & Hastings

Agatha Christien Poirot-kirjojen filmatisointi mielestäni havainnollistaa ja tuo näkyviin niiden tahallisia tai tahattomia pyrkimyksiä. Suuri ero kirjoihin on tavassa, joilla sivuhahmot nousevat sankarin tueksi, tarkoitan tietysti ylitarkastaja Jappia ja kapteeni Hastingsia. Siinä missä yksityissihteeri Miss Lemon esiintyy täydellisenä ja korvaamattomana hyveen ruumiillistumana, miehinen parivaljakko näyttäytyy jonkinlaisena vipuvartena, jonka hapuilujen avulla Harmaat Aivosolut yltävät maksimisuoritukseen.

Japp ja Hastings edustavat englantilaisuuden kahta arkkityyppiä. Japp on konservatiivi siinä mielessä, että hän uskoo järjestelmään. Hänen vaimonsa on näkymättömissä, vaikka Poirot hänestä kohteliaasti kyseleekin. Japp kelpuuttaa pubimurkinat mukisematta ja kestää stoalaisella tyyneydellä belgialaisen omituiset viritelmät ruokapöydässä. Hän joutuu alistumaan niihin, siinä missä kummallisiin ajatuksenkulkuihin rikoksia ratkottaessa. Näädänkasvoiseksi sanotun Jappin idea on ratkaista rikos suoraviivaisesti siistiksi paketiksi. Tämähän on yksi rikoskirjallisuuden suuria kliseitä: näinhän ei ole koskaan tapahtunut. Koko genre menettäisi merkityksensä, jos tämä olisi ainoa metodi.

Jappin hahmon näyttelijästä on tullut hahmo itse, hänen muu näyttämötyönsä merkitys on mennyt, niin on käynyt kyllä Hastingsin ja Poirot’n näyttelijöillekin. Emme muista heidän nimiään, vaan hahmon nimen.

Jappin koko olemus ilmaisee epäluuloa, hän on reilun pelin hengessä valmis epäilemään ulkomaalaisten lisäksi myös maanmiehiään. Sarjan kuluessa Jappin hahmon traagisuus hälvenee: hänessä on paljonkin inhimillistä poliisin suoraviivaisuuden alla. Kun tarkasti katsoo, vakavan ilmeensä alla hän on salaa tyytyväinen taas kohdatessaan tutun kaksikon: ”Here we go again!”. Hän luottaa ja hyväksyy pienen ulkomaalaisen metkut ja voi reilusti iloita lopputuloksesta. Hän edustaa vakaasti instituutiotaan ja tämä myös rajoittaa Poirotin suhdetta häneen. Jappin voitto on aina myös Scotland Yardin voitto ja päinvastoin.

Hastings on huomattavasti romanttisempi hahmo, jolla on myös koomisia ulottuvuuksia. Hän on lähtökohtaisesti läpeensä inhimillinen: hyväntuulinen, kohtelias, tekniikasta poikamaisen kiinnostunut ja samalla myös poikamaisen huonosti naisia ymmärtävä, nopeasti innostuva - sarjan läpi kuulemme lukemattomia kertoja hänen ”I say!” - huudahduksensa. Poirot ojentaa useasti Hastingsia isän lempeydellä - hyväluontoisen kapteenin kohtelua on välillä lähes kiusallista seurata. 

Hastingstissa on Jappia enemmän epävarmuutta emämaansa suurenmoisuudesta. Hän on kaukokaipuun kyllästämä seikkailija pohjimmiltaan - hän janoaa eksotiikkaa siinä missä tekniikkaakin. Ehkä juuri tästä syystä hänen pinnansa pituus ylivertaisen belgialaisen suhteen on lähes rajaton. Koomisessa Hastingsissa on myös surumielinen pohjajuonne. Jappin esimerkistä hän tietää, ettei perhekään viime kädessä ratkaise mitään. 

Kaksi hahmoa jäävät mysteereiksi - ne ovat jollakin tavalla symboleita Englannin suuruuden rapistumiselle: he joutuvat johtolangattomina seuraamaan Pienen Ulkomaalaisen voittokulkua Saarivaltakuntaa riivaavien hirvittävien rikosten selvittämisessä. He joutuvat kestämään tämän jännityksentäyteisen teatraalisuuden, sen purkaukset ja palaamaan tämän kanssa samalle good chap-tasolle toverillisessa tiimihengessä. Tässä on puolin ja toisin aitoa herramiesmäisyyttä. Voi puhua ainakin ystävällisyydestä lankojen yhdistyttyä ja jännityksen lauettua, ehkä jopa englantilais-belgialaisesta ystävyydestä.

***

Japp & Hasting is a great pair making balance for Poirot. The other is a down-to-earth Englishman, the another more romantic one - both bear their awkward situation well - England might lose it counted by the grey cells, but they believe in fair play and can be open-hearted towards the Strange man with strange moustache and manners of table. They wear their burden lightly and with style.


torstai 8. huhtikuuta 2021

Butter chicken!

Intialaisen keittiön erityinen lahja varsinkin miedompiin makuihin tottuneille suomalaisille on voikana - Butter Chicken. Reseptiä on tullut mietittyä eräänkin kerran, mutta tämä toimii:

https://youtu.be/a03U45jFxOI

Jokainen voi säätää makeuden ja tulisuuden tasapainon mieleisekseen. Hieman yllättäen mallasetikkaa on Suomesta hankala löytää, mutta ainakin Prisman Tesco-sarjasta löytyi vielä jokusia kappaleita. 

Intialainen maustevalikoima ei muuten ole niin runsas kuin voisi luulla: vaikkapa yhdeksällä pääsee hyvään alkuun, niiden yhdistelmiä on kuitenkin paljon. Klassiset peltipurkit voivat olla kova sana ja niihin saa jauheet tyylikkäästi talteen. 

***

Butter chicken is one of the most popular item in Finnish Indian restaurants. The Bombay Chef in Get Curried (link above) guides you through the project. In Indian kitchen, a lot of spicies is used, but in the end there are not many varieties, but combinations are endless!



lauantai 20. maaliskuuta 2021

Britten - kappale omaa musiikinhistoriaani

Kun aloittelin 1980-luvulla musiikkiharrastustani levyfriikkeilyn poluilla, ehdin kuunnella suhteellisen paljon Benjamin Britteniä. Sinne minua ohjasivat suomalaiset musiikkikriitikot, kuten Jukka Isopuro - joka muuten suosi myös Deliusta - ja tietysti Gramophone-lehti, joka oli hyvinkin suuri auktoriteetti silloin. Ensimmäinen kuulemani Requiem olikin juuri Brittenin War Requiem, jossa perinteisen messutekstin rinnalla kulkee Wilfred Owenin rintamarunot ensimmäisestä maailmansodasta. Suomensin kaiken tunnollisesti ja olin kauhistunut tekstien armottomasta meiningistä. Britten oli pasifisti, eikä hän Owen-valikoimallaan sotaa ihannoinut - Vihan päivä, Dies Irae-teksti liittyy kaikkeen saumattomasti. Owenin runossa Aabraham uhraa poikansa, kun kerran on sille tielle lähdetty. Teos on synkkä ja tarjoilee lohduksi sen, että epäinhimilliset taistelut lopulta päättyivät, lepoon tuonpuoleisessa. Mielenkiintoinen tieto on, että Brittenistä tuli pasifisti jo ennen sotaa, reaktiona poikakoulun kiusaamiskulttuuria vastaan.

War Requiem on teoksena rankka: Brittenin itse johtamaa versiota voi suositella jos haluaa tutustua sodan kauhuihin: solisteissa on mukana myös saksalainen ja venäläinen näkökulma. Owenin tekstit olivat vaikeita kääntää, ilmaisut rikkaita ja ironisia, aiheet ja tarinat karmeita. On sanottu, että säveltäjän tuotanto kääntyi synkemmäksi hänen pidettyään Menuhinin kanssa konsertin 1945 keskitysleireistä selvinneille. Heidän kokemuksensa järkyttivät säveltäjää.

Britten ei ollut mitenkään helppo persoona. Kävin läpi teoksia Sellokonsertosta Pianokonserttoon, laulusarjoja, omituisen Kuolema Venetsiassa-sarjan, massiivisen Kevätsinfonian, Ceremony of Carolsin, Lachrymaen, Nocturnalin. Keskiluokasta varhaiseksi säveltäjälahjakkuudeksi ponnistellut Britten taisteli elämässään identiteettinsä ja sairauksien kanssa. Teoksissa on yllättävän paljon synkkyyttä, syvästi mustaa ja tietynlaista pinnistettyä mekaanista reippautta - ei ole mikään ihme, että Shostakovits ja Mahler olivat Brittenille läheisiä säveltäjiä. Pidin musiikkia kiinnostavana, mutta se herätti minussa myös kysymyksiä, epämukavuutta, ajoittaista kolkkoutta, levottomuutta - se loppujen lopuksi hidastutti laajempaa tutustumistani englantilaisiin säveltäjiin laajemmin. Löysin Elgarin vasta hyvän aikaa Brittenistä selvittyäni ja hän avasi ihan toisenlaisen maailman, englantilaisen pastoraalisen, maisemallisen musiikin tradition. 

Britten on toisen maailmansodan jälkeisen ajan säveltäjänä irti perinteistä, omapäinen lahjakkuus, johon kohdistettavat odotukset olivat suuret, mutta hän ei myöskään ollut mikään varsinainen kuvainraastaja-modernisti. Hänen musiikkinsa on hieman ei-kenenkään maa, omituinen saareke, johon yleisö voi kuitenkin suhteellisen vaivattomasti kulkea ja ottaa teokset vastaan. Samaa palveli hänen uransa kapellimestarina ja etevänä pianosäestäjänä.

Nuoren henkilön orkesteriopas - Young person’s guide to the orchestra on hänen tunnetuin teoksensa. Kuulin sen aika myöhään. Purcellin teema on vetävä: sekä johdannossa, että päättävässä fuugassa. Löysin vasta tämän videon - teos toimii loppujen lopuksi parhaiten juuri siten: näkee minkälaisia soittimet ovat ja voi huomata säveltäjän taituruuden kirjoittamisessa ja soitinten omaperäisissä yhdistelmissä.

https://youtu.be/IMGqdUqPnmo

***

In my early record collecting career, Benjamin Britten was quite important composer to me. His War Requiem was my first piece heard of that genre. I sampled many other works of his personal style, often noting something sinister and black behind technical brilliance of his compositions. They are quite easy to approach - compared to more prominent modernist works of the same era, but approaching also caused some uneasiness in me. Britten’s life was not too easy, a child talent in middle class, struggle with his identity and many illnesses. His most popular work, Young Person’s Guide to the Orchestra is a bright memorial to him - serving young generations to better understand orchestra, with the great theme from earlier collegue, Purcell, handled with skill and bravura.

keskiviikko 17. maaliskuuta 2021

Elisabetit - kaksi kautta vastuuta


Source: Express.co.uk 3 Jan 2021

Blogini osoite paxengland.blogspot.com sisältää jonkinlaisen viittauksen Pax Britannicaan ja toiveen, että saarivaltio kehittyisi rauhanomaisissa merkeissä. Monenlaista loiskiehuntaa kuitenkin esiintyy ja intouduin tekemään analyysin kahdesta kuningattaresta, joiden hallituskaudet ovat olleet hyvin pitkät - Elisabet I ja Elisabet II. Väliin mahtuu myös pitkä Viktorian kausi. 

Elisabetien ajat ovat kaukana toisistaan ja varsin erilaiset - vertailu on kohtuutonta: teen sen silti. Isosti eroja voisi luonnehtia, että ensimmäisen Elisabetin aikana Britannia nousi vakiintuneeksi valtiomahdiksi ja luotiin edellytykset kansakunnan vaurastumiselle. Myöhemmän Elisabetin aika taas on ollut jonkinlaista cooliksi menestystarinaksi naamioitua alamäkeä.

https://www.express.co.uk/news/royal/1363454/Queen-Elizabeth-II-family-tree-is-queen-related-to-elizabeth-i-evg

Ensimmäinen elisabetiaaninen kausi muistetaan tietysti Espanjan armadan tuhoamisesta ja sitä seuranneesta rauhan ajasta. Kulttuuri kukoisti ja kauppa kävi, siirtomaita valloitettiin ja luotiin vankka pohja nykyiselle paheksunnalle. On sinänsä onni, ettei kuningattarelle ole juuri pystytetty patsaita, joita pitäisi nyt olla upottamassa satama-altaisiin, joiden partaille purettiin voittoisista laivoista imperiumin rikkauksia. Elisabetin Englanti oli myös Byrdin nerokkaiden sävellysten ja Shakespearen ihmisen olemusta pahassa ja hyvässä luotaavien näytelmien synnyintausta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Elisabetin_aikakausi

Elisabet I oli kova nainen, isänsä Henrik VIII:n ankaran koulun käynyt. Tummat nappisilmät muistuttivat kuningasta ikävällä tavalla tyttären äidistä, mestatusta Anna Boleynistä. Elämä oli monta vuotta hermopeliä ja armotta koulivaa hallitsijakoulua. Johdettavatkin olivat hurjaa väkeä, menestyneimmät käytännössä merirosvoja upseerin puvussa. Mikään ei tullut annettuna, kaikki tehtiin itse. Uskollisuus kansakunnalle oli onnistuneita naimakauppoja tärkeämpää - toisaalta jälkeläisistä ei ollut harmia. 

Hallitsevan Elisabet II:n aikakausi on valtavan pitkä. Kun hänet kruunattiin, Kekkonen oli vast’ikään vetänyt ensimmäiset kautensa pääministerinä ja pitkä kausi presidenttinä oli vasta alkamassa muutaman vuoden päästä. Kekkosta ei ole vallan kahvassa näkynyt enää tällä vuosituhannella, mutta Elisabet on hallinnut silläkin jo kolmattakymmenettä vuotta! Eikä aika ole ollut pelkkää loputonta teekekkeriä: jaksolle on niin mahtunut Suezin kriisiä kuin konservatiivien johtajapulaa, Falklandin sotaa, kylmästä sodasta puhumattakaan. Hän on ollut velvollisuudentuntoinen hallitsija, jota äiti-kuningatar ja isä-kuningas päättäväisellä esimerkillään karaisivat seisomaan kansakuntansa tukena Hitlerin Saksaa vastaan. Selkärangattomia rivistälipsujia ja oman edun tavoittelijoita tosin silloinkin riitti. Kannattaa katsoa laaja wiki-artikkeli, jossa on listattuna muutakin työtä kuin loputonta edustamista: kuningattarella on parlamentaarisessa demokratiassakin ihan oikeaa valtaa, paljon ja eri vaiheissa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_II

Vaikka oma tontti kuningattarena on hoidettu hienosti, voi kuitenkin sanoa, että hallinnan kohde Iso-Britannia on Elisabetin aikana luisunut jonkinnäköiselle kaltevalle pinnalle. Kuivan huumorin ja jäykän ylähuulen maasta on tullut viihdeteollisuuden keskus, jossa kylmän sodan kuvitteellinen James Bond lyö kättä the Beatlesin pitkätukkien, Oasiksen riitelevien veljesten ja Adelen kanssa. Rollareita on kohotettu aateliskastiin - tietysti ”kolmannen tien” arkkitehdin, Tony Blairin, kavereina. Kuninkaallisista itsestäänkin on tullut jonkinlaisia viihdeolentoja, joista jokainen saa valita mieleisensä hahmon kuin jostain kirotusta muropaketista - maun mukaan painottaen joko sokerihuurrettua kapinallisuutta tai kuitupitoisempia perinteitä. Vaikka kylmä sota voitettiin ja rautaesirippu riisuttiin, Britannian sekoileva politiikka ei ole sekään ollut mikään häikäisevä menestystarina. Sotaakin on käyty mitä ihmeellisemmistä asioista. 

On inhimillisesti valtava etuoikeus ja taakka olla velvollisuudentuntoinen kansakunnan, kansanyhteisön, unionin, perheen keulakuva. Ihailen kuningattaren tyylikkyyttä ja hänen teräksenlujaa maanläheisyyttään ja hänen käsittämättömän pitkäjänteistä sitkoaan kaoottisessa, egosentrisessä, neuroottisessa ja äärimmäisen lyhytjännitteisessä ajassamme. Hän on hoitanut kaiken hyvin, mutta Englanti tarvitsee myös sitä, että jokainen muukin kantaisi vastuunsa. Se ei ole tapahtunut enää niinkuin ennen. Mutta Jumala Kuningatarta Varjelkoon! God Save the Queen!

***

It is quite interesting to compare the Elizabeth I era with that of Elizabeth II. Both have served their country with a wonderful sense of duty, but where the former Queen made way for the glorious wealth and spiritual richesses, the current reign has been more way down - Yet Britain has been great by entertainment - from imaginary Cold War heroes to some mop-haired pop stars. Nor has politics been very successful or clear. In any case, the Reign has been a wonderful, long-standing and complex ordeal of duty and honour and we have all reason to wish the Queen only the best - God Save the Queen!

tiistai 9. maaliskuuta 2021

Lady Megbeth ja muita kertomuksia

Photo: Observer 7 March 2021

Joltain osin viime viikkoina on tuntunut, että blogillisen intohimoni kaukainen kohde, Englanti, on enemmän saari kuin koskaan, enkä tilanteista pysty muodostamaan vartiopaikallani kunnollista käsitystä. Asiat sirpaloituvat, kokonaiskuva hajoaa, siksi on paras mennä tarinoiden maailmaan.

***

Kun valta otettiin omiin käsiin ja taisteltiin näkymätöntä vihollista vastaan, havaittiin vihollinen vahvaksi, mutta se saatiin ruiskeilla taltutettua. Hinta on kuitenkin kallis, veroja nostetaan kaikkialla, että saadaan tilanne tasapainoon. Yleistilanne on vihollisen suhteen suotuisa nyt, mutta emme tiedä yritysten ja ihmisten vedon ja pidon suhdetta. Tilastoista saa jotain käsitystä: byrokratian lisäys on ollut pakko tehdä, vaikka ei sitä haluttu.

***

Jos valtiovarainministeri Sunak hymyilee, onko häneen luottamista? Labouriin ei ainakaan ole.

***

On keskusvalta, on alueet, on kunnat - niiden välissä Parlamentit ja Pormestarit. Ainakin Manchesterissa ja Lontoossa. Muualla sotkuisempaa. Skotlanti, Irlanti ja Wales ovat kaukana, kuningatar ja Boris Westminsterissä.

***

Jos haluan vetäytyä maailmasta ja istua Oprahin kanssa, kumman teen? Miksi en sinun mielestäsi voisi tehdä molempia? Et kai tarkoita...

http://maailmanaareen.blogspot.com/2013/02/macbeth.html

En tiedä miten Shakespeare nyt kirjoittaisi Macbethin. Ehkä hän lisäisi muutaman naishahmon - alkuperäiset hahmot eivät päivitystä kaipaisi. Itse rakastan Shakespearen liikkuvaa metsää, Birnam Woodia, joka sinetöi sankarin kohtalon. Hassusti konekäännetty synopsis on tässä. Niin, totta: miehet ovat syntyneet naisista!

https://www.storyboardthat.com/fi/shakespeare-plays/macbeth

***

Brittilehdistön tila on myös shakespearemainen. Avonin joutsen varmasti tekisi yhden näytelmän lehtitaloon sijoitettuna. ”Meiss” sama kude on kuin medioissa, katkeraa unta vain lyhyt elämämme.”

***

Hoitajat taistelivat ja pelastivat Carrien miehen. Työstä heille tarjottiin kymmenyksen kymmenystä. Sen pitäisi riittää, koska ajat ovat ankeat.

https://www.businessinsider.com/boris-johnson-nurses-1-pay-rise-after-covid-pandemic-2021-3?r=US&IR=T 

Päämajan sisustus oli perheen pään mielestä vanha ja ikävä, se laitetaan uusiksi säästöillä. Uusi on kuulemma valmiiksi uusvanha. 

https://www.theguardian.com/uk-news/2021/mar/07/ikea-to-lulu-via-john-lewis-the-short-shelf-life-of-interior-design-at-no-10

***

Some short stories to give a view to the current situation in England, thanks to Shakespeare and the infatigable British press - we can be in!